PROJEKT 3

Shopping hjälp på nätet:

 

Den helt dominerande, men för vanliga konsumenter rätt anonyma e-handeln, är business to business – B2B. Nästan vart fjärde företag tog emot beställningar på sin webbplats, enligt SCB nya rapport Företagens användning av IT 2014. Och 45 procent av företagen beställde varor via nätet. SCB räknar e-handel som beställningar av varor som sker via en hemsida eller via automatiserat informationsutbyte (EDI). Beställningar via e-post räknas inte in. 18 procent av företagens omsättning kommer från e-handel (EDI 11 procent och webbshop 7 proc).

De siffror om e-handel som sprids i media ger en helt felaktig bild av hur omfattande e-handel i Sverige är. När HUI räknar fram en omsättning på drygt 42,9 miljarder kronor 2014 finns inte B2B-affärerna med och inte heller resebranschen eller event. Två av de största e-handelssegmenten.

 

Köp- och säljmarknadsplatser har de senaste åren blivit mycket populära på nätet. I förhållande till traditionell eftertextannonsering i tidningar erbjuder denna typ annonsplatser flera fördelar. Exempelvis är användarnas möjligheter att söka i och navigera bland en omfattande mängd annonser betydligt bättre. För säljarna är en fördel naturligtvis att annonser på nätet är tillgängliga för en större krets av potentiella köpare. Därtill kommer naturligtvis de effektiviseringar för säljare, köpare och tjänstetillhandahållare som en digital kommunikation innebär. Det är dessutom enklare att utforma annonser som auktioner, istället för att bjuda ut en vara till ett fast pris.

Bara det faktum att en annons finns tillgänglig någonstans på nätet innebär naturligtvis inte att den kommer att läsas av alla potentiella köpare. Marknadsplatser som har många säljare lockar till sig många potentiella köpare och därmed blir det än mer attraktivt för nya säljare att annonsera där. Dessa nätverksfördelar gör att det lätt utvecklas en ledande marknadsplats inom respektive område (typ av produkter, region etc.). Tillhandahållaren av en ledande marknadsplats har betydligt lättare att ta betalt för sina tjänster än vad andra tillhandahållare inom samma område har. T.ex av olika web sidor där man handlar via nätet : Ebay.com , amazons.com , blocket.se , aliexpress.com m.m 

 

Näthandel kommer  inom kort tid att bli mycket mer användbar än traditionell handel. Det är bekvämare, snabbare samt effektivare. Det finns nästan inga produkter som ej säljes via nätet. För varje år så kommer näthandeln utöka sin verksamhet mer och mer.

 

*länksamling i annan tagg .