PROJEKT 8

Lagstifning för konsumenter och företag

Konsumentköplagen

Denna lag gäller när du som konsument köper en vara av en näringsidkare. Om det är fel i den vara du köper har du stöd i lagen att kräva kostnadsfri rättelse. Rättelsen kan bestå av reparation, byte till ny felfri vara eller att du får pengarna tillbaka.

Konsumenttjänstlagen

Konsumenttjänstlagen gäller när du som konsument låter en näringsidkare utföra ett arbete på något som du äger. Om t ex reparationen är dåligt utförd har du stöd i lagen att kräva kostnadsfri rättelse. Rättelsen kan bestå av ytterligare en reparation eller pengar tillbaka. Lagen gäller under 3 år från reparationstillfället. Spara kvittot!

Distans- och hemförsäljningslagen

Distansavtal är ett avtal där du och näringsidkaren inte träffas personligen, t ex köp via Internet, telefonförsäljning, postorder, TV-shopping, e-post. Näringsidkaren ska alltid ge dig information om att det finns möjlighet att ångra sig. Du har rätt att ångra köpet under 14 dagar, tiden räknat från den dag du tog emot varan. Gäller avtalet en tjänst börjar ångerfristen att löpa den dag då avtalet om tjänsten ingåtts. Du ska kunna bevisa att du ångrat dig i rätt tid, skicka därför ett brev rekommenderat eller via fax, där du kan få kvitto på att det skickats iväg.

 

 Öppet köp och bytesrätt är ingen direkt lag, men används vid köp. Du bör fråga redan innan köpet om affären lämnar öppet köp eller bytesrätt. 

Garanti

Säljaren bestämmer om garanti lämnas på varan och hur länge garantin ska gälla. Under garantitiden ska säljaren reparera fel i varan eller ge dig ny felfri vara och det ska vara kostnadsfritt för dig. För att köpet ska gå tillbaka krävs det att felet är väsentligt och att säljaren inte kan eller vill reparera eller ge dig ny felfri vara. Du har rätt att kräva ersättning av säljaren för extra utlägg du haft på grund av fel i varan

 

www.konsumentlagar.se